Správa o zhodnotení implementácie ITV v 5. a 6. ročníku  spoločenskovedných predmetov

                                               v II. polroku  školskom roku 2010/2011

 

     V II. polroku školského roka 2010/2011 pokračovala  implementácia integrovaného tematického vyučovania bloku predmetov  dejepis, geografia a občianska náuka spadajúcich do oblasti Človek a spoločnosť v ISCED II. Cieľom ITV je zvýšiť  efektivitu vyučovacieho procesu a prechod od memorovania informácií smerom k schopnosti ich získavať, vyhodnocovať a využívať. Implementácia ITV sa realizovala jedenkrát mesačne v 90- minútových blokoch v 5. a 6. ročníku.

 

     Správa obsahuje  prehľad zrealizovaných mesačných tém v 5. a 6. ročníku; metódy, formy, didaktické prostriedky, pomôcky, ktoré sa použili na realizáciu vyučovacích blokov; vyhodnotenie vyučovacích blokov. Súčasťou správy je dotazník pre žiakov zameraný na vyhodnotenie blokového vyučovania a vyhodnotenie dotazníka, ktorý vypracovali na blokovom vyučovaní 21. júna 2011 žiaci 6. ročníka. Vyhodnotenie dotazníka žiakov 5. ročníka je súčasťou vyhodnocovacej správy prírodovedných predmetov.

 

Mesačné témy vyučovacích blokov v 5. a 6. ročníku

 

5. ročník

6. ročník

 

Celoročná téma: Detektívka

 

P. č.

Mesačné témy

Mesačné témy

1

Rozlúštená záhada (Prstom po mape)

Darwinovo posolstvo

2

Tajné znaky detektívov (Plynutie času)

Voda a život

3

Pátranie po pokladoch (Región a národné bohatstvo)

Olympijské hry

4

Odhalenie páchateľa (Človek a príroda)

Divy sveta

5

Obrázky pod lupou (Rodina, pátranie po predkoch)

Obyvatelia Ameriky

6

Volanie o pomoc (Práva dieťaťa – detská práca)

Moreplavci

7

Tajomná cesta (Doprava a cestovanie)

Rituály, tradície a zvyky

8

Prímerie či boj? (Keď zlyhá komunikácia)

Buďme všetci zelení

9

Labyrint vzťahov (Škola)

Antarktída

10

Kto nás sleduje? (Duchovný život ľudí)

Slovania

 

Zrealizované vyučovacie bloky v 5. ročníku

P. č.

dátum

mesačná téma

vyučujúci

1

22. 2 2011

Volanie o pomoc (Práva dieťaťa – detská práca)

Luptáková,  Mrnčová

2

30. 3. 2011

Tajomná cesta (Doprava a cestovanie

Luptáková, Bartek

3

19. 4. 2011

Prímerie či boj? (Keď zlyhá komunikácia)

Luptáková, Holková

4

25. 5. 2011

Labyrint vzťahov (Škola)

Mrnčová, Blaščík

5

22. 6. 2011

Kto nás sleduje? (Duchovný život ľudí)

Mrnčová, Blaščík

 

Zrealizované vyučovacie bloky v 6. ročníku

P. č.

dátum

mesačná téma

vyučujúci

1

24. 2. 2011

Moreplavci

Luptáková, Bartek

2

29. 3. 2011

Rituály, tradície a zvyky

 Mrnčová, Blaščík

3

18. 4. 2011

Buďme všetci zelení

Luptáková, Bartek

4

26. 5. 2011

Antarktída

Blaščík, Bartek

5

21. 6. 2011

Slovania

Luptáková,Bellová

 

     Každý vyučovací blok je podrobne rozpracovaný v metodikách. Metodika obsahuje názov témy, ročník, zjednocujúci pojem, logické zdôvodnenie, celoživotné pravidlá, zručnosti života, integrované predmety, kľúčové učivo, kľúčové pojmy, ciele (kognitívne, afektívne a psychomotorické), mapu mysle, prehľad aplikačných úloh, aktivít, reflexie. Pre žiaka je vytvorený pracovný list, ktorý obsahuje úlohy pre žiakov, obrazový materiál, tajničky, osemsmerovky, mapy. Ich cieľom je zaujať žiakov, upútať  ich pozornosť, aby mali z učenia  radosť. Žiaci ich po každom blokovom vyučovaní hodnotili pozitívne. Vyučujúci počas vyučovania v blokoch získavajú nové skúsenosti, vďaka ktorým  neustále skvalitňujú vyučovací proces. Počiatočné nedostatky z minulého školského roka postupne odstraňujú a vylepšujú tak vyučovací proces. 

 

Tak ako pracovné listy aj štruktúra vyučovacieho bloku bola pripravená s cieľom zaujať žiakov. Podľa vyjadrenia vyučujúcich sa zlepšuje  práca v skupinách, žiaci sa dokážu vzájomne lepšie ohodnotiť a oceniť svojich spolužiakov. Smelšie si počínajú aj tí žiaci, ktorí patria v triede medzi tichých a nepriebojných.

 

Žiaci v tomto polroku  ocenili prácu v skupinách, reflexie, ktoré nasledovali po úlohách a aktivitách, možnosť vyjadriť sa, hodnotiť, argumentovať. Pozitívne hodnotili stupne náročnosti úloh, ich striedanie s uvoľňujúcimi aktivitami. Do úloh sa zapájali všetci, výsledky vedeli pekne zhodnotiť a oceniť spolužiakov. Po skončení blokového vyučovania sa u žiakov neraz prejavila únava. Rozdiel vo výsledkoch ovplyvnilo aj poradie blokov v danom dni. Na prvom vyučovacom bloku boli žiaci aktívnejší ako na druhom.  Problémom žiakov naďalej ostáva osvojovanie celoživotných pravidiel, najmä aktívne počúvanie.   

 

Metódy, formy, didaktické prostriedky, pomôcky a učebne  využívané v blokovom vyučovaní

 

     Pri nácviku a upevňovaní životných zručností učitelia využívali oceňovanie, aktivity, hry, pozitívne povzbudzovanie, cielenú reč, modelovanie žiaduceho typu správania, prepojili životné zručnosti s reálnym životom. Veľký dôraz kládli na vytvorenie vonkajšieho a vnútorného prostredia a s tým súvisiacu klímu v triede. Vyučovacie bloky sa striedavo realizovali v odborných učebniach – počítačovej, učebni etickej výchovy, výtvarnej výchovy, školskej knižnici a učebni prevencie civilizačných ochorení. Žiaci na vyučovacích blokoch a učitelia aj na ich príprave pracovali s IKT, didaktickou technikou, využívali obrazový materiál, výtvarné pomôcky, hudobné nástroje, kroje, fotografie, mapy a pod. Pri zostavovaní cieľov dodržiavali primeranosť, jednoznačnosť, konzistentnosť, vyjadrenie cieľa v pojmoch žiackych výkonov, merateľnosť. Na vyučovacích blokoch používali metódy kooperatívneho učenia umožňujúce aktivitu, tvorivosť, hľadanie, objavovanie, prežívanie. Žiaci dostávali príležitosť účinne pracovať s informáciami tímovo v skupinách.  

Učitelia opäť potvrdili, že uplatňovanie modelu ITV sa musí začať najprv u samotného učiteľa. Musí upustiť od direktívneho prístupu a preniesť na žiakov časť zodpovednosti, naučiť žiaka vidieť svet v súvislostiach. Toto všetko vyžaduje náročnú prípravu a ďalšie štúdium  odbornej literatúry.  Je to dlhodobý proces a výsledky z neho nemožno očakávať hneď.

 

 

 

 

Dotazník pre žiakov na zameraný na vyhodnotenie blokového vyučovania

 

1.      Na blokové vyučovanie sa

a)      teším

b)      neteším

c)       neviem posúdiť

2.      Čo máš rád/rada na blokovom vyučovaní? (Zakrúžkovať môžeš viac možností.)

a)      prácu v skupine

b)      výklad učiteľa

c)       samostatnú prácu

d)      rozhovor (učiteľ – žiaci)

e)      scénky, dramatizácie, hry...

f)       tajničky

g)      písanie v pracovnom liste

h)      kreslenie, modelovanie...

i)        oceňovanie, hodnotenie jednotlivcov, skupiny...

j)        iné (napíš ďalšie príklady)...................................................................................

3.      Pracovné listy sa mi

a)      páčia

b)      nepáčia

c)       neviem posúdiť

4.      V čom vidíš výhody učenia na blokovom vyučovaní?

5.      Napíš  nevýhody učenia na blokovom vyučovaní?

6.      Na blokovom vyučovaní pracujem radšej

a)      v skupine

b)      samostatne

 

7.      V skupinovej práci sa

a)      do činnosti, riešenia úloh zapájam vždy

b)      do činnosti, riešenia úloh zapájam občas

c)       do činnosti, riešenia úloh nezapájam

8.      Pocity  a vlastnosti, ktoré prežívam počas blokového vyučovania. (Vyznač krížikom!)

 

 

vždy

často

niekedy

nikdy

 priateľstvo

 

 

 

 

 radosť

 

 

 

 

 žičlivosť iných

 

 

 

 

 nudím sa

 

 

 

 

 napätie

 

 

 

 

 pocity krivdy

 

 

 

 

 spravodlivosť

 

 

 

 

 nepriateľstvo

 

 

 

 

snaha byť najlepším

 

 

 

 

súťaživosť

 

 

 

 

vzájomná pomoc, rady

 

 

 

 

spolupráca

 

 

 

 

 

9.      Po skončení blokového vyučovania sa cítim

a)      spokojne

b)      oddýchnuto

c)       unavene

d)      unudene

e)      tak isto ako po obyčajnej hodine

 

10.   Učenie formou blokového vyučovania by som

a)      zrušil

b)      zaradil častejšie

c)       je mi to jedno

 

11.   Učenie formou vyučovacieho bloku je  (Zakrúžkovať môžeš len jednu možnosť.)

a)      vynikajúce

b)      výborné

c)       dobré

d)      normálne (nevidím rozdiel medzi klasickou hodinou a blokovým vyučovaním)

e)      slabé

f)       zlé

g)      nudné

h)      zábavné

 

12.   Napíš najzaujímavejšiu tému

a)      z prírodovedného bloku:

b)      zo spoločenskovedného bloku:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyhodnotenie dotazníka, ktorý vypracovali na blokovom vyučovaní 21. júna 2011 žiaci 6. ročníka

 

 

1.     Na blokové vyučovanie sa

 

 

teším

26

neteším

4

neviem posúdiť

5

 

 

2.      Čo máš rád/rada na blokovom vyučovaní? (Zakrúžkovať môžeš viac možností.)

práca v skupine

21

výklad učiteľa

7

samostatnú prácu

6

rozhovor

10

scénky, dramatizácie, hry

28

tajničky

20

písanie v pracovnom liste

4

kreslenie, modelovanie

20

oceňovanie

10

iné

0

 

 

 

3.      Pracovné listy sa mi

páčia

22

nepáčia

2

neviem posúdiť

11

 

 

4 . V čom vidíš výhody učenia na blokovom vyučovaní?

Toto sú pôvodné (neupravované) žiacke odpovede:

- je tu zapojených viac predmetov  – 1

- nesedieť na zadku v triede  – 1

- viac sa dozviem ako na normálnom vyučovaní  – 2

- neviem  – 1

- naučím sa niečo nové, čo som ešte nevedel  – 6

- je tu väčšia zábava  -  4

- robíme rôzne aktivity, rozprávame sa, prezeráme si prezentácie  – 1

- dačo si zapamätám  – 1

- nemusíme sa učiť normálne hodiny  – 2

- viac nás to baví, preto si možno aj viac zapamätáme  – 1

- ulejem sa zo  2 hodín – 1

- odpadnú nám daktoré hodiny  – 1

- niečo sa viac naučím – 3

- rýchlejšie si niečo zapamätám –1

- majú lepšiu náladu  - 1

- väčší kľud  - 1

- neskúša sa  – 2

- neznámkuje sa  - 1

-  bez písomiek, zaujímavé témy  – 1

- viac sa spoznáme v skupinách  – 1

- opakujeme  – 2

- učíme sa o dejinách  - 1

- že to vidím, počujem a viac si zapamätám  - 1

- 90 minút – 2

- neučíme sa poriadne  – 1

- že sa učíme – 1

- že sa neučíme na známky  - 1

- je to lepšie a vieme viac – 1

 

5.      Napíš  nevýhody učenia na blokovom vyučovaní?

Toto sú pôvodné (neupravované) žiacke  odpovede:

- žiadne  – 13

- nevie si spomenúť  - 1

- neviem  – 3

- sú to spojené dve hodiny bez prestávky   - 2

- veľa písania  – 3

- neodpovedali   – 6

- trvá len 4 hodiny  – 2

- troška dlhšie vyučovanie  – 1

- je to len v 5. a 6. ročníku  – 1

- dve hodiny  – 2

- v skupinách mi to trvá trochu dlhšie, ako keď pracujem sama  – 1

 

 

 

6.      Na blokovom vyučovaní pracujem radšej

 

v skupine

33

samostatne

2

 

 

7.      V skupinovej práci sa

 

zapájam vždy

17

zapájam občas

17

nezapájam

1

 

 

8.      Pocity  a vlastnosti, ktoré prežívam počas blokového vyučovania. (Vyznač krížikom!)

 

 

vždy

často

niekedy

nikdy

priateľstvo

13

11

8

1

radosť

9

13

11

1

žičlivosť iných

5

5

15

6

nudím sa

1

3

14

15

napätie

1

1

20

12

pocit krivdy

0

1

11

22

spravodlivosť

6

17

11

0

nepriateľstvo

0

2

8

23

snaha byť najlepším

5

7

12

10

súťaživosť

6

11

11

4

vzájomná pomoc

9

15

8

3

spolupráca

15

14

4

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.      Po skončení blokového vyučovania sa cítim

spokojne

28

oddýchnuto

1

unavene

3

unudene

2

tak isto ako po obyčajnej hodine

1

 

 

 

10.   Učenie formou blokového vyučovania by som

zrušil

1

zaradil častejšie

22

je mi to jedno

12

 

 

 

 

 

 

11.   Učenie formou vyučovacieho bloku je  (Zakrúžkovať môžeš len jednu možnosť.)

 

vynikajúce

8

výborné

6

dobré

11

normálne

2

slabé

1

zlé

0

nudné

1

zábavné

16

 

 

 

 

12.   Žiacke odpovede sú pôvodné (neupravované).  Napíš najzaujímavejšiu tému

 z prírodovedného bloku:

- voda  -  3

- kvety  -   1

- vzduch  - 1

- Shreckova záhrada  - 3

- zvieratá v škole  - 1

- rastliny  - 1

- hmyz  – 1

- potápanie vajec  - 1

- kytica pre Fionu  – 4

- o zvieratách a rastlinách  – 1

- živočíchy  - 3

- kvapaliny, hustota  – 3

zo spoločenskovedného bloku:

- olympijské hry  -   6

- Slovania  - 5

- Antarktída  - 5

- moreplavci  - 2

- o mestách  - 1

- 7 divov sveta  - 2

- pravek  - 1

- všetko  -  5

 

Vypracovala Marta Bellová, koordinátor blokového vyučovania spoločenskovedných predmetov ISCED II Človek a spoločnosť.

 

Liptovský Mikuláš 30. júna 2011