Správa
o zhodnotení implementácie ITV v 5. a 6. ročníku spoločenskovedných predmetov
v II. polroku školskom roku
2010/2011
V II. polroku školského roka
2010/2011 pokračovala implementácia
integrovaného tematického vyučovania bloku predmetov dejepis, geografia a občianska náuka
spadajúcich do oblasti Človek a spoločnosť v ISCED II. Cieľom ITV je
zvýšiť efektivitu vyučovacieho procesu
a prechod od memorovania informácií smerom k schopnosti ich získavať,
vyhodnocovať a využívať. Implementácia ITV sa realizovala jedenkrát
mesačne v 90- minútových blokoch v 5. a 6. ročníku.
Správa obsahuje prehľad zrealizovaných mesačných tém
v 5. a 6. ročníku; metódy, formy, didaktické prostriedky, pomôcky,
ktoré sa použili na realizáciu vyučovacích blokov; vyhodnotenie vyučovacích
blokov. Súčasťou správy je dotazník pre žiakov zameraný na vyhodnotenie
blokového vyučovania a vyhodnotenie dotazníka, ktorý vypracovali na
blokovom vyučovaní 21. júna 2011 žiaci 6. ročníka. Vyhodnotenie dotazníka žiakov 5. ročníka
je súčasťou vyhodnocovacej správy prírodovedných predmetov.
Mesačné
témy vyučovacích blokov v 5. a 6. ročníku
|
5. ročník |
6. ročník |
|
Celoročná téma:
Detektívka |
|
P. č. |
Mesačné témy |
Mesačné témy |
1 |
Rozlúštená záhada (Prstom
po mape) |
Darwinovo posolstvo |
2 |
Tajné znaky detektívov
(Plynutie času) |
Voda a život |
3 |
Pátranie po pokladoch
(Región a národné bohatstvo) |
Olympijské hry |
4 |
Odhalenie páchateľa
(Človek a príroda) |
Divy sveta |
5 |
Obrázky pod lupou
(Rodina, pátranie po predkoch) |
Obyvatelia Ameriky |
6 |
Volanie o pomoc
(Práva dieťaťa – detská práca) |
Moreplavci |
7 |
Tajomná cesta (Doprava
a cestovanie) |
Rituály, tradície a zvyky |
8 |
Prímerie či boj? (Keď
zlyhá komunikácia) |
Buďme všetci zelení |
9 |
Labyrint vzťahov (Škola) |
Antarktída |
10 |
Kto nás sleduje?
(Duchovný život ľudí) |
Slovania |
Zrealizované
vyučovacie bloky v 5. ročníku
P. č. |
dátum |
mesačná téma |
vyučujúci |
1 |
22. 2 2011 |
Volanie o pomoc
(Práva dieťaťa – detská práca) |
Luptáková, Mrnčová |
2 |
30. 3. 2011 |
Tajomná cesta (Doprava
a cestovanie |
Luptáková, Bartek |
3 |
19. 4. 2011 |
Prímerie či boj? (Keď
zlyhá komunikácia) |
Luptáková, Holková |
4 |
25. 5. 2011 |
Labyrint vzťahov (Škola) |
Mrnčová, Blaščík |
5 |
22. 6. 2011 |
Kto nás sleduje?
(Duchovný život ľudí) |
Mrnčová, Blaščík |
Zrealizované
vyučovacie bloky v 6. ročníku
P. č. |
dátum |
mesačná téma |
vyučujúci |
1 |
24. 2. 2011 |
Moreplavci |
Luptáková, Bartek |
2 |
29. 3. 2011 |
Rituály, tradície a zvyky
|
Mrnčová, Blaščík |
3 |
18. 4. 2011 |
Buďme všetci zelení |
Luptáková, Bartek |
4 |
26. 5. 2011 |
Antarktída |
Blaščík, Bartek |
5 |
21. 6. 2011 |
Slovania |
Luptáková,Bellová |
Každý vyučovací blok je podrobne
rozpracovaný v metodikách. Metodika obsahuje názov témy, ročník,
zjednocujúci pojem, logické zdôvodnenie, celoživotné pravidlá, zručnosti
života, integrované predmety, kľúčové učivo, kľúčové pojmy, ciele (kognitívne,
afektívne a psychomotorické), mapu mysle, prehľad aplikačných úloh,
aktivít, reflexie. Pre žiaka je vytvorený pracovný list, ktorý obsahuje úlohy
pre žiakov, obrazový materiál, tajničky, osemsmerovky, mapy. Ich cieľom je
zaujať žiakov, upútať ich pozornosť, aby
mali z učenia radosť. Žiaci ich po
každom blokovom vyučovaní hodnotili pozitívne. Vyučujúci počas vyučovania
v blokoch získavajú nové skúsenosti, vďaka ktorým neustále skvalitňujú vyučovací proces.
Počiatočné nedostatky z minulého školského roka postupne odstraňujú
a vylepšujú tak vyučovací proces.
Tak ako pracovné listy aj
štruktúra vyučovacieho bloku bola pripravená s cieľom zaujať žiakov. Podľa
vyjadrenia vyučujúcich sa zlepšuje práca
v skupinách, žiaci sa dokážu vzájomne lepšie ohodnotiť a oceniť svojich
spolužiakov. Smelšie si počínajú aj tí žiaci, ktorí patria v triede medzi
tichých a nepriebojných.
Žiaci v tomto
polroku ocenili prácu v skupinách,
reflexie, ktoré nasledovali po úlohách a aktivitách, možnosť vyjadriť sa,
hodnotiť, argumentovať. Pozitívne hodnotili stupne náročnosti úloh, ich
striedanie s uvoľňujúcimi aktivitami. Do úloh sa zapájali všetci, výsledky
vedeli pekne zhodnotiť a oceniť spolužiakov. Po skončení blokového
vyučovania sa u žiakov neraz prejavila únava. Rozdiel vo výsledkoch
ovplyvnilo aj poradie blokov v danom dni. Na prvom vyučovacom bloku boli
žiaci aktívnejší ako na druhom.
Problémom žiakov naďalej ostáva osvojovanie celoživotných pravidiel,
najmä aktívne počúvanie.
Metódy, formy,
didaktické prostriedky, pomôcky a učebne využívané v blokovom vyučovaní
Pri nácviku a upevňovaní životných
zručností učitelia využívali oceňovanie, aktivity, hry, pozitívne
povzbudzovanie, cielenú reč, modelovanie žiaduceho typu správania, prepojili
životné zručnosti s reálnym životom. Veľký dôraz kládli na vytvorenie
vonkajšieho a vnútorného prostredia a s tým súvisiacu klímu
v triede. Vyučovacie bloky sa striedavo realizovali v odborných
učebniach – počítačovej, učebni etickej výchovy, výtvarnej výchovy, školskej
knižnici a učebni prevencie civilizačných ochorení. Žiaci na vyučovacích
blokoch a učitelia aj na ich príprave pracovali s IKT, didaktickou
technikou, využívali obrazový materiál, výtvarné pomôcky, hudobné nástroje,
kroje, fotografie, mapy a pod. Pri zostavovaní cieľov dodržiavali
primeranosť, jednoznačnosť, konzistentnosť, vyjadrenie cieľa v pojmoch
žiackych výkonov, merateľnosť. Na vyučovacích blokoch používali metódy
kooperatívneho učenia umožňujúce aktivitu, tvorivosť, hľadanie, objavovanie,
prežívanie. Žiaci dostávali príležitosť účinne pracovať s informáciami
tímovo v skupinách.
Učitelia opäť potvrdili,
že uplatňovanie modelu ITV sa musí začať najprv u samotného učiteľa. Musí
upustiť od direktívneho prístupu a preniesť na žiakov časť zodpovednosti,
naučiť žiaka vidieť svet v súvislostiach. Toto všetko vyžaduje náročnú
prípravu a ďalšie štúdium odbornej
literatúry. Je to dlhodobý proces
a výsledky z neho nemožno očakávať hneď.
Dotazník pre žiakov na zameraný na
vyhodnotenie blokového vyučovania
1.
Na blokové
vyučovanie sa
a) teším
b) neteším
c) neviem posúdiť
2.
Čo máš rád/rada
na blokovom vyučovaní? (Zakrúžkovať
môžeš viac možností.)
a) prácu v skupine
b) výklad učiteľa
c) samostatnú prácu
d) rozhovor (učiteľ – žiaci)
e) scénky, dramatizácie, hry...
f) tajničky
g) písanie v pracovnom liste
h) kreslenie, modelovanie...
i)
oceňovanie,
hodnotenie jednotlivcov, skupiny...
j)
iné (napíš
ďalšie
príklady)...................................................................................
3.
Pracovné
listy sa mi
a) páčia
b) nepáčia
c) neviem posúdiť
4.
V čom
vidíš výhody učenia na blokovom vyučovaní?
5.
Napíš nevýhody učenia na blokovom vyučovaní?
6.
Na
blokovom vyučovaní pracujem radšej
a)
v skupine
b)
samostatne
7.
V skupinovej
práci sa
a)
do činnosti,
riešenia úloh zapájam vždy
b)
do činnosti,
riešenia úloh zapájam občas
c)
do činnosti,
riešenia úloh nezapájam
8.
Pocity
a vlastnosti, ktoré prežívam počas
blokového vyučovania. (Vyznač krížikom!)
|
vždy |
často |
niekedy |
nikdy |
priateľstvo |
|
|
|
|
radosť |
|
|
|
|
žičlivosť iných |
|
|
|
|
nudím sa |
|
|
|
|
napätie |
|
|
|
|
pocity krivdy |
|
|
|
|
spravodlivosť |
|
|
|
|
nepriateľstvo |
|
|
|
|
snaha byť najlepším |
|
|
|
|
súťaživosť |
|
|
|
|
vzájomná pomoc, rady |
|
|
|
|
spolupráca |
|
|
|
|
9. Po skončení blokového vyučovania sa cítim
a) spokojne
b) oddýchnuto
c) unavene
d) unudene
e) tak isto ako po obyčajnej hodine
10. Učenie formou blokového vyučovania by som
a) zrušil
b) zaradil častejšie
c) je mi to jedno
11. Učenie formou vyučovacieho bloku je (Zakrúžkovať môžeš len jednu možnosť.)
a) vynikajúce
b) výborné
c) dobré
d) normálne (nevidím rozdiel medzi klasickou hodinou a blokovým vyučovaním)
e) slabé
f) zlé
g) nudné
h) zábavné
12.
Napíš najzaujímavejšiu tému
a) z prírodovedného bloku:
b) zo spoločenskovedného bloku:
Vyhodnotenie
dotazníka, ktorý vypracovali na blokovom vyučovaní 21. júna 2011 žiaci 6.
ročníka
1. Na blokové vyučovanie
sa |
|
teším |
26 |
neteším |
4 |
neviem posúdiť |
5 |
2. Čo máš rád/rada na blokovom vyučovaní? (Zakrúžkovať môžeš viac možností.)
práca v skupine |
21 |
výklad učiteľa |
7 |
samostatnú prácu |
6 |
rozhovor |
10 |
scénky, dramatizácie, hry |
28 |
tajničky |
20 |
písanie v pracovnom liste |
4 |
kreslenie, modelovanie |
20 |
oceňovanie |
10 |
iné |
0 |
3. Pracovné listy sa mi
páčia |
22 |
nepáčia |
2 |
neviem posúdiť |
11 |
4 . V čom vidíš výhody učenia na blokovom
vyučovaní?
Toto sú pôvodné (neupravované) žiacke odpovede:
- je tu zapojených
viac predmetov – 1
- nesedieť na zadku
v triede – 1
- viac sa dozviem
ako na normálnom vyučovaní – 2
- neviem – 1
- naučím sa niečo
nové, čo som ešte nevedel – 6
- je tu väčšia
zábava - 4
- robíme rôzne
aktivity, rozprávame sa, prezeráme si prezentácie – 1
- dačo si zapamätám – 1
- nemusíme sa učiť
normálne hodiny – 2
- viac nás to baví,
preto si možno aj viac zapamätáme – 1
- ulejem sa zo 2 hodín – 1
- odpadnú nám
daktoré hodiny – 1
- niečo sa viac
naučím – 3
- rýchlejšie si
niečo zapamätám –1
- majú lepšiu náladu
- 1
- väčší kľud - 1
- neskúša sa – 2
- neznámkuje sa - 1
- bez písomiek, zaujímavé témy – 1
- viac sa spoznáme v skupinách
– 1
- opakujeme – 2
- učíme sa
o dejinách - 1
- že to vidím,
počujem a viac si zapamätám - 1
- 90 minút – 2
- neučíme sa
poriadne – 1
- že sa učíme – 1
- že sa neučíme na
známky - 1
- je to lepšie
a vieme viac – 1
5. Napíš nevýhody učenia na
blokovom vyučovaní?
Toto sú pôvodné (neupravované) žiacke odpovede:
- žiadne – 13
- nevie si spomenúť - 1
- neviem – 3
- sú to spojené dve
hodiny bez prestávky - 2
- veľa písania – 3
- neodpovedali – 6
- trvá len 4
hodiny – 2
- troška dlhšie
vyučovanie – 1
- je to len
v 5. a 6. ročníku – 1
- dve hodiny – 2
- v skupinách
mi to trvá trochu dlhšie, ako keď pracujem sama
– 1
6. Na blokovom vyučovaní pracujem radšej
v skupine |
33 |
samostatne |
2 |
7. V skupinovej práci sa
zapájam vždy |
17 |
zapájam občas |
17 |
nezapájam |
1 |
8. Pocity a vlastnosti, ktoré
prežívam počas blokového vyučovania. (Vyznač krížikom!)
|
vždy |
často |
niekedy |
nikdy |
priateľstvo |
13 |
11 |
8 |
1 |
radosť |
9 |
13 |
11 |
1 |
žičlivosť iných |
5 |
5 |
15 |
6 |
nudím sa |
1 |
3 |
14 |
15 |
napätie |
1 |
1 |
20 |
12 |
pocit krivdy |
0 |
1 |
11 |
22 |
spravodlivosť |
6 |
17 |
11 |
0 |
nepriateľstvo |
0 |
2 |
8 |
23 |
snaha byť najlepším |
5 |
7 |
12 |
10 |
súťaživosť |
6 |
11 |
11 |
4 |
vzájomná pomoc |
9 |
15 |
8 |
3 |
spolupráca |
15 |
14 |
4 |
1 |
9. Po skončení blokového vyučovania sa cítim
spokojne |
28 |
oddýchnuto |
1 |
unavene |
3 |
unudene |
2 |
tak isto ako po obyčajnej hodine |
1 |
10. Učenie formou blokového vyučovania by som
zrušil |
1 |
zaradil častejšie |
22 |
je mi to jedno |
12 |
11. Učenie formou vyučovacieho bloku je (Zakrúžkovať môžeš len jednu možnosť.)
vynikajúce |
8 |
výborné |
6 |
dobré |
11 |
normálne |
2 |
slabé |
1 |
zlé |
0 |
nudné |
1 |
zábavné |
16 |
12.
Žiacke odpovede sú pôvodné (neupravované). Napíš najzaujímavejšiu tému
z prírodovedného bloku:
- voda - 3
- kvety - 1
- vzduch - 1
- Shreckova záhrada - 3
- zvieratá v škole - 1
- rastliny - 1
- hmyz – 1
- potápanie vajec - 1
- kytica pre Fionu – 4
- o zvieratách a rastlinách – 1
- živočíchy - 3
- kvapaliny, hustota – 3
zo
spoločenskovedného bloku:
- olympijské hry - 6
- Slovania - 5
- Antarktída - 5
- moreplavci - 2
- o mestách - 1
- 7 divov sveta - 2
- pravek - 1
- všetko - 5
Vypracovala Marta Bellová,
koordinátor blokového vyučovania spoločenskovedných predmetov ISCED II Človek
a spoločnosť.
Liptovský Mikuláš 30. júna
2011