Vyhodnocovacia správa blokovej výučby predmetov prírodoveda
a vlastiveda ISCED 1
v 1.
a 2. ročníku ZŠ v školskom
roku 2012 / 2013
V školskom roku 2012/2013 pokračovala bloková výučba
predmetov prírodoveda a vlastiveda v prvom a druhom ročníku.
Vyučovanie sa stalo rušnejšie, tvorivejšie a živšie ako tradičné
vyučovanie, práca žiakov bola zábavnejšia. Postupne boli odstránené menšie
nedostatky z predošlých školských rokov, niektoré pracovné listy boli
prepracované z dôvodu náročnosti na žiakov hlavne v prvom ročníku,
keďže žiaci ešte nevedeli čítať texty,
ale aj z dôvodu časovej náročnosti, alebo boli vyučovacie bloky doplnené
o prezentácie k daným témam, prednáškami.
V druhom ročníku sa zlepšila práca v skupinách,
žiaci sa dokázali vzájomne lepšie ohodnotiť a oceniť prácu svojich
spolužiakov. Kladne hodnotili aj náročnosť jednotlivých úloh, ich striedanie
s problémovými úlohami, hádankami, doplňovačkami, krížovkami a inými
uvoľňovacími aktivitami. Podobne ako v prvom ročníku aj v druhom
ročníku boli niektoré úlohy v pracovných listoch prepracované alebo
vypustené, ale to len z časového dôvodu.
Odučené témy blokového vyučovania v 1. ročníku
v šk. roku 2012/2013
P.č. |
Dátum |
Téma |
Vyučujúci: 1.A |
1 |
25.9.2012 |
Adamkova rodina |
Mgr. Majdeková |
2 |
30.10.2012 |
Čo mi vravia ručičky |
Mgr. Majdeková |
3 |
3.12.2012 |
Poznám svoje telo |
Mgr. Majdeková |
4 |
20.12.2012 |
Vianoce u nás doma |
Mgr. Majdeková |
5 |
30.01.2013 |
Zimné športy |
Mgr. Majdeková |
6 |
21.02.2013 |
Adamkov kalendár prírody |
Mgr. Majdeková |
7 |
21.03.2013 |
Adamko spoznáva ríšu zvierat |
Mgr. Majdeková |
8 |
29.04.2013 |
Adamko spoznáva ríšu stromov |
Mgr. Majdeková |
9 |
30.05.2013 |
Od kvetu k plodu |
Mgr. Majdeková |
10 |
20.06.2013 |
Voda v prírode |
Mgr. Majdeková |
Odučené témy blokového vyučovania v 2. ročníku
v šk. roku 2012/2013
P.č. |
Dátum |
Téma |
Vyučujúci |
|
2.A |
2.B |
|||
1 |
26.9.2012 |
Jeseň a vzduch |
Callová |
Brezová |
2 |
29.10.2012 |
Ovocný strom, ovocie |
Callová |
Brezová |
3 |
3.12.2012 |
Zelenina |
Callová |
Brezová |
4 |
14.1.2012 |
Zima a jej premeny |
Callová |
Brezová |
5 |
30.01.2013 |
Môj domov, stavba domu |
Callová |
Brezová |
6 |
21.02.2013 |
Ja a moje zdravie |
Brezová |
|
7 |
26.03.2013 |
Kalendárny a školský rok |
Callová |
Brezová |
8 |
29.04.2013 |
Životné prostredie |
Callová |
Brezová |
9 |
30.05.2013 |
Voda a jej premeny |
Callová |
Brezová |
10 |
20.06.2013 |
Kvety v prírode – lúčne kvety |
Callová |
Brezová |
Metódy,
formy, didaktické prostriedky a pomôcky využité pri blokovom vyučovaní
V prvom ročníku aj v druhom ročníku blokové
vyučovanie začínalo rannou komunitou, kde sa žiaci navzájom delili o svoje
skúsenosti, zážitky a pocity súvisiace s preberanou témou.
V odučených blokoch dominovala práca v skupinách, ale aj tvorba
jednoduchých projektov. Vo vyučovacích blokoch stále dominovali hry, dramatizačné cvičenia a iné hravé formy práce, ktoré
sa žiakom veľmi páčili, v úvodnej časti blokového vyučovania pri tvorení
pojmovej mapy mysle reagovali rýchlo a utvorili veľa slov, ktoré sa týkali
danej problematiky, čím si žiaci zdokonalili a obohatili svoju slovnú
zásobu. Učili sa slovne hodnotiť svoje výkony a výkony svojich
spolužiakov, vyzdvihnúť úspechy a poukázať na to, čo je potrebné ešte
precvičiť. V každom bloku boli splnené kognitívne, psychomotorické
aj emotívne ciele. Na vyučovaní bola navodená príjemná atmosféra, deti
pracovali na diferencovaných úlohách, pracovali v skupinách, riešili problémové úlohy. Vyjadrili svoj názor, čo
podporilo sebadôveru detí a vytvoril sa
predpoklad efektívneho učenia
sa. V triede sa vytvorili vzťahy dôvery,
posilnili sa celoživotné pravidlá
triedneho spolužitia, deti získali nielen nové vedomosti ale rozvíjala sa aj
ich osobnosť. Pri zostavovaní cieľov sa dodržiavala primeranosť,
s možnosťou merať žiacke výkony. Vyučovacie bloky boli odučené v triedach,
počítačovej učebni a v školskej kuchynke, v prírode. Žiaci využili
didaktickú techniku pri riešení niektorých problémových a aplikačných úloh,
obrázkový materiál, fotografie, pomôcky na výtvarnú, encyklopédie a pod.
Záver jednotlivých blokov sa niesol hodnotením a udeľovaním pochvál. Na
základe samostatnej kreatívnej činnosti sa pokúsili skompletizovať získané
poznatky. Vyučovacie hodiny boli riadené inovačnými metódami, ktoré splnili
cieľ. Žiaci nemali možnosť nudiť sa a tvorivo pracovali či už
v skupinkách alebo individuálne. Nechýbala ani možnosť slobodnej diskusie
či vzájomného rozhovoru. V prvom ročníku boli pre žiakov najpríťažlivejšie
tieto témy: Adamko spoznáva ríšu zvierat, kde v skupinovej práci skladali rozstrihaný obrázok zvieraťa
a dokresľovali ďalšieho člena zvieracej rodinky. Vyučovanie bolo obohatené
prezentáciou o zvieratách a integrované s matematikou
/ riešením slovných úloh, ktoré boli zamerané na danú tému / žiaci tvorili
plagáty. V apríli téma Adamko
spoznáva ríšu stromov viedla žiakov k poznaniu ihličnatých a
listnatých stromov a k ochrane prírody. Blokové vyučovanie bolo
integrované s matematikou, s čítaním a spestrené pantomímou,
hádankami, hrami a vychádzkou do okolia školy. V máji v bloku „Od kvetu k plodu“ sa naučili
žiakov na základe pozorovania zmien konára ovocného stromu pomenovať ako z kvetu vzniká plod
a ako následne tento plod spracujeme. Úlohy boli zamerané na tvorivosť
žiakov, kde pomocou básničky, pantomímy, kreslenia a spevu predstavovali
zmeny vo vývoji od kvetu k plodu. Sladkou odmenou na záver blokového
vyučovania bola príprava ovocného šalátu. V mesiaci jún na tému Potrebujeme čistú vodu bola prebratá
problematika významu vody pre človeka ale aj prírodu, dodržiavanie pitného
režimu a dôležitosť čistej vody pre život človeka. Žiaci sa naučili
vymenovať vodných živočíchov a obojživelníkov a pochopili význam vody
a ako si ju chrániť. Na vyučovaní
pracovali s encyklopédiou, v ktorej vyhľadávali slová týkajúce sa
slova potok, počúvali zvukovú prezentáciu o živočíchoch, ktoré žijú vo
vode alebo pri vode a riešili zvukové hádanky o týchto živočíchoch.
Riešili mokré úlohy, ktoré boli dobrovoľné a zároveň integrované
s predmetmi matematika, jazyk slovenský a výtvarná výchova ale
aj hudobná výchova. V skupinovej práci triedili obrázky a priraďovali
ich ku vhodnému prostrediu v ktorom žijú rôzne vodné
živočíchy, pripravovali si pesničku , v ktorej bolo slovo voda. V
druhom ročníku to boli témy: Ja
a moje zdravie, kde pri motivačnej hre „Na telo“ si žiaci zopakovali
časti ľudského tela. V komunite vyjadrili názor, čo pre nich znamená slovo
„ZDRAVIE.“ Praktickú časť vykonávali žiaci ošetrovaním jednoduchých poranení,
ktoré vzniknú z nepozornosti, v kuchynke vo dvojiciach
a v skupinách, pripravovali zdravé občerstvenie zo zeleniny
a cereálneho pečiva, niektorí
pripravovali plagát o zdravej výžive, ďalšia skupinka vyhľadávala v knihách
informácie o zdravom stravovaní. Zaujímavá pre žiakov bola tiež prednáška
„Ochrana ústnej dutiny“. V mesiaci apríl v téme Životné prostredie žiaci tvorili pravidlá správania sa
v lese, vo svojom okolí, časť bloku tvorila práca s magnetickou
tabuľou, kde žiaci priraďovali za pomoci
farebných papierov druh odpadu do separovacích košov. Blokové vyučovanie bolo prepojené
s cvičeniami z jazyka
slovenského a prezentáciou o živote detí v Keni a ich
životnom prostredí, ktorú prezentovali vysokoškolskí študenti. V mesiaci jún bola odučená
posledná téma blokového vyučovania Rastliny
okolo nás. Žiaci v skupinách zisťovali čo najviac informácií
o lúčnych a záhradných kvetoch
s využitím herbárov, riešili motivačné hádanky o kvetoch,
z farebných kvetov si vytvorili zakvitnutú lúku. Na uvoľnenie
a spestrenie hodiny vytvorili jednoduché odtlačky rastlín, ktoré potom
nalakovali a zvýraznili fixkou. Všetko to robili na lúke, čím sa
vyučovanie pre žiakov stalo zaujímavé a zábavné. Aj tento vyučovací blok
bol integrovaný s predmetom jazyk slovenský a výtvarná výchova.
Záver :
V každom bloku sme sa snažili splniť kognitívne,
psychomotorické aj emotívne ciele. Na vyučovaní bola
navodená príjemná atmosféra, deti pracovali na diferencovaných úlohách,
pracovali v skupinách, riešili
problémové úlohy. V triede sa vytvorili vzťahy dôvery, posilnili sa celoživotné pravidlá triedneho spolužitia,
čím deti získali nielen nové vedomosti ale rozvíjala sa aj ich osobnosť. Záver
jednotlivých blokov sa niesol hodnotením a udeľovaním pochvál. Na základe
samostatnej kreatívnej činnosti sa pokúsili skompletizovať získané poznatky,
ktoré si spoločne zaznačili do zošitov alebo na tabuľu. Vyučovacie hodiny boli
riadené inovačnými metódami, ktoré splnili cieľ. Žiaci nemali možnosť nudiť sa
a tvorivo pracovali či už v skupinkách alebo individuálne Nechýbala
ani možnosť slobodnej diskusie či vzájomného rozhovoru. Vo veľkej miere bola
využitá práca s dataprojektorom
s množstvom prezentácií na zopakovanie a upevnenie učiva a práca
s počítačom, kedy žiaci mali možnosť svoje vedomosti overiť si alebo
precvičiť. Z každého blokového vyučovania boli urobené fotografie, ktoré
je možné prezrieť si na stránke školy.
Dátum: 27.6.2013 Vypracovala: Mgr. Callová Judita