Vyhodnocovacia  správa blokovej výučby predmetov prírodoveda a vlastiveda ISCED 1

v 1. a 2. ročníku ZŠ v školskom  roku 2012 / 2013

V školskom roku 2012/2013 pokračovala bloková výučba predmetov prírodoveda a vlastiveda v prvom a druhom ročníku. Vyučovanie sa stalo rušnejšie, tvorivejšie a živšie ako tradičné vyučovanie, práca žiakov bola zábavnejšia. Postupne boli odstránené menšie nedostatky z predošlých školských rokov, niektoré pracovné listy boli prepracované z dôvodu náročnosti na žiakov hlavne v prvom ročníku, keďže  žiaci ešte nevedeli čítať texty, ale aj z dôvodu časovej náročnosti, alebo boli vyučovacie bloky doplnené o prezentácie k daným témam, prednáškami.

V druhom ročníku sa zlepšila práca v skupinách, žiaci sa dokázali vzájomne lepšie ohodnotiť a oceniť prácu svojich spolužiakov. Kladne hodnotili aj náročnosť jednotlivých úloh, ich striedanie s problémovými úlohami, hádankami, doplňovačkami, krížovkami a inými uvoľňovacími aktivitami. Podobne ako v prvom ročníku aj v druhom ročníku boli niektoré úlohy v pracovných listoch prepracované alebo vypustené, ale to len z časového dôvodu.

Odučené témy blokového vyučovania v 1. ročníku v šk. roku 2012/2013

P.č.

Dátum

Téma

Vyučujúci: 1.A

1

25.9.2012

Adamkova rodina

Mgr. Majdeková

2

30.10.2012

Čo mi vravia ručičky

Mgr. Majdeková

3

3.12.2012

Poznám svoje telo

Mgr. Majdeková

4

20.12.2012

Vianoce u nás doma

Mgr. Majdeková

5

30.01.2013

Zimné športy

Mgr. Majdeková

6

21.02.2013

Adamkov kalendár prírody

Mgr. Majdeková

7

21.03.2013

Adamko spoznáva ríšu zvierat

Mgr. Majdeková

8

29.04.2013

Adamko spoznáva ríšu stromov

Mgr. Majdeková

9

30.05.2013

Od kvetu k plodu

Mgr. Majdeková

10

20.06.2013

Voda v prírode

Mgr. Majdeková

 

 

 

Odučené témy blokového vyučovania v 2. ročníku v šk. roku 2012/2013

P.č.

Dátum

Téma

Vyučujúci

2.A

2.B

1

26.9.2012

Jeseň a vzduch

Callová

Brezová

2

29.10.2012

Ovocný strom, ovocie

Callová

Brezová

3

3.12.2012

Zelenina

Callová

Brezová

4

14.1.2012

Zima a jej premeny

Callová

Brezová

5

30.01.2013

Môj domov, stavba domu

Callová

Brezová

6

21.02.2013

Ja a moje zdravie

Brezová

7

26.03.2013

Kalendárny a školský rok

Callová

Brezová

8

29.04.2013

Životné prostredie

Callová

Brezová

9

30.05.2013

Voda a jej premeny

Callová

Brezová

10

20.06.2013

Kvety v prírode – lúčne kvety

Callová

Brezová

 

Metódy, formy, didaktické prostriedky a pomôcky využité pri blokovom vyučovaní

V prvom ročníku aj v druhom ročníku blokové vyučovanie začínalo rannou komunitou, kde sa žiaci navzájom delili o svoje skúsenosti, zážitky a pocity súvisiace s preberanou témou. V odučených blokoch dominovala práca v skupinách, ale aj tvorba jednoduchých projektov. Vo vyučovacích blokoch stále dominovali hry, dramatizačné cvičenia a iné hravé formy práce, ktoré sa žiakom veľmi páčili, v úvodnej časti blokového vyučovania pri tvorení pojmovej mapy mysle reagovali rýchlo a utvorili veľa slov, ktoré sa týkali danej problematiky, čím si žiaci zdokonalili a obohatili svoju slovnú zásobu. Učili sa slovne hodnotiť svoje výkony a výkony svojich spolužiakov, vyzdvihnúť úspechy a poukázať na to, čo je potrebné ešte precvičiť. V každom bloku boli splnené kognitívne, psychomotorické aj emotívne ciele. Na vyučovaní bola navodená príjemná atmosféra, deti pracovali na diferencovaných úlohách, pracovali v skupinách, riešili  problémové úlohy. Vyjadrili svoj názor, čo podporilo sebadôveru detí a vytvoril sa  predpoklad efektívneho  učenia sa.  V triede sa vytvorili vzťahy dôvery, posilnili  sa celoživotné pravidlá triedneho spolužitia, deti získali nielen nové vedomosti ale rozvíjala sa aj ich osobnosť. Pri zostavovaní cieľov sa dodržiavala primeranosť, s možnosťou merať žiacke výkony. Vyučovacie bloky boli odučené v triedach, počítačovej učebni a v školskej kuchynke, v prírode. Žiaci využili didaktickú techniku pri riešení niektorých problémových a aplikačných úloh, obrázkový materiál, fotografie, pomôcky na výtvarnú, encyklopédie a pod. Záver jednotlivých blokov sa niesol hodnotením a udeľovaním pochvál. Na základe samostatnej kreatívnej činnosti sa pokúsili skompletizovať získané poznatky. Vyučovacie hodiny boli riadené inovačnými metódami, ktoré splnili cieľ. Žiaci nemali možnosť nudiť sa a tvorivo pracovali či už v skupinkách alebo individuálne. Nechýbala ani možnosť slobodnej diskusie či vzájomného rozhovoru. V prvom ročníku boli pre žiakov najpríťažlivejšie tieto témy: Adamko spoznáva ríšu zvierat, kde v skupinovej práci skladali rozstrihaný obrázok zvieraťa a dokresľovali ďalšieho člena zvieracej rodinky. Vyučovanie bolo obohatené prezentáciou o zvieratách a integrované s matematikou / riešením slovných úloh, ktoré boli zamerané na danú tému / žiaci tvorili plagáty. V apríli téma Adamko spoznáva ríšu stromov viedla žiakov k poznaniu ihličnatých a listnatých stromov a k ochrane prírody. Blokové vyučovanie bolo integrované s matematikou, s čítaním a spestrené pantomímou, hádankami, hrami a vychádzkou do okolia školy. V máji v bloku „Od kvetu k plodu“ sa naučili žiakov na základe pozorovania zmien konára ovocného stromu  pomenovať ako z kvetu vzniká plod a ako následne tento plod spracujeme. Úlohy boli zamerané na tvorivosť žiakov, kde pomocou básničky, pantomímy, kreslenia a spevu predstavovali zmeny vo vývoji od kvetu k plodu. Sladkou odmenou na záver blokového vyučovania bola príprava ovocného šalátu. V mesiaci jún na tému Potrebujeme čistú vodu bola prebratá problematika významu vody pre človeka ale aj prírodu, dodržiavanie pitného režimu a dôležitosť čistej vody pre život človeka. Žiaci sa naučili vymenovať vodných živočíchov a obojživelníkov a pochopili význam vody a ako si ju chrániť.  Na vyučovaní pracovali s encyklopédiou, v ktorej vyhľadávali slová týkajúce sa slova potok, počúvali zvukovú prezentáciu o živočíchoch, ktoré žijú vo vode alebo pri vode a riešili zvukové hádanky o týchto živočíchoch. Riešili mokré úlohy, ktoré boli dobrovoľné a zároveň integrované s predmetmi matematika, jazyk slovenský a výtvarná výchova ale aj hudobná výchova. V skupinovej práci triedili obrázky a priraďovali ich ku vhodnému prostrediu v ktorom žijú rôzne  vodné  živočíchy, pripravovali si pesničku , v ktorej bolo slovo voda. V druhom ročníku to boli témy: Ja a moje zdravie, kde pri   motivačnej hre „Na telo“ si žiaci zopakovali časti ľudského tela. V komunite vyjadrili názor, čo pre nich znamená slovo „ZDRAVIE.“ Praktickú časť vykonávali žiaci ošetrovaním jednoduchých poranení, ktoré vzniknú z nepozornosti, v kuchynke vo dvojiciach a v skupinách, pripravovali zdravé občerstvenie zo zeleniny a cereálneho pečiva,  niektorí pripravovali plagát o zdravej výžive, ďalšia  skupinka vyhľadávala v knihách informácie o zdravom stravovaní. Zaujímavá pre žiakov bola tiež prednáška „Ochrana ústnej dutiny“. V mesiaci apríl v téme Životné prostredie žiaci tvorili pravidlá správania sa v lese, vo svojom okolí, časť bloku tvorila práca s magnetickou tabuľou, kde žiaci priraďovali  za pomoci farebných  papierov druh odpadu do separovacích košov.  Blokové vyučovanie bolo prepojené s cvičeniami z jazyka slovenského a prezentáciou o živote detí v Keni a ich životnom prostredí, ktorú prezentovali vysokoškolskí študenti. V mesiaci jún bola odučená posledná téma blokového vyučovania Rastliny okolo nás. Žiaci v skupinách zisťovali čo najviac informácií o lúčnych a záhradných  kvetoch s využitím herbárov, riešili motivačné hádanky o kvetoch, z farebných kvetov si vytvorili zakvitnutú lúku. Na uvoľnenie a spestrenie hodiny vytvorili jednoduché odtlačky rastlín, ktoré potom nalakovali a zvýraznili fixkou. Všetko to robili na lúke, čím sa vyučovanie pre žiakov stalo zaujímavé a zábavné. Aj tento vyučovací blok bol integrovaný s predmetom jazyk slovenský a výtvarná výchova.

Záver :

V každom bloku sme sa snažili splniť kognitívne, psychomotorické aj emotívne ciele. Na vyučovaní bola navodená príjemná atmosféra, deti pracovali na diferencovaných úlohách, pracovali v skupinách, riešili  problémové úlohy. V triede sa vytvorili vzťahy dôvery, posilnili  sa celoživotné pravidlá triedneho spolužitia, čím deti získali nielen nové vedomosti ale rozvíjala sa aj ich osobnosť. Záver jednotlivých blokov sa niesol hodnotením a udeľovaním pochvál. Na základe samostatnej kreatívnej činnosti sa pokúsili skompletizovať získané poznatky, ktoré si spoločne zaznačili do zošitov alebo na tabuľu. Vyučovacie hodiny boli riadené inovačnými metódami, ktoré splnili cieľ. Žiaci nemali možnosť nudiť sa a tvorivo pracovali či už v skupinkách alebo individuálne Nechýbala ani možnosť slobodnej diskusie či vzájomného rozhovoru. Vo veľkej miere bola využitá  práca s dataprojektorom s množstvom prezentácií na zopakovanie a upevnenie učiva a práca s počítačom, kedy žiaci mali možnosť svoje vedomosti overiť si alebo precvičiť. Z každého blokového vyučovania boli urobené fotografie, ktoré je možné prezrieť si na stránke školy.

 

 

Dátum: 27.6.2013                                                                              Vypracovala: Mgr. Callová Judita